Dramat  scena młodych  slang

O tym, że najwięcej buntu...

O tym, że najwięcej buntu — na styku «ja a rzeczywistość» — drzemie w człowieku bardzo młodym, wchodzącym dopiero w granice świata człowieka dorosłego, nie trzeba nikogo przekonywać. Stąd niedaleko już do zwątpienia w najwyższe wartości ludzkie, do wątpliwości w kwestiach wiary...

W atmosferze tak skonstruowanej dramaturgii ukazuje Edward Guziakiewicz grupkę młodych ludzi, wstępujących w progi dorosłego życia. Nie może więc dziwić postawa głównego bohatera, wokół którego problemów życiowych budowana jest akcja jednoaktówki o pięciu odsłonach p.t. «Szukanie Boga». Wrażliwy Tomek, od dziecka pozbawiony miłości rodzicielskiej (śmierć rodziców), wychowywany w trudnych warunkach przez starszą siostrę, z założenia podatny jest na wchłanianie wszelkich negatywnych wpływów otaczającego świata. Niezliczona ilość pytań, na które nie otrzymał wystarczająco pełnych odpowiedzi (brak rodziców), a wielokrotnie nie uzyskuje ich wcale, staje się przyczyną jego frustracji, zwątpienia... Mimo wszystko Tomek — dzięki kochającej siostrze — nie poszedł w kierunku dewiacyjnego marginesu. Zamknięty w sobie, żyje w hermetycznym świecie własnego «ja» w przekonaniu, że cały świat jest opanowany przez «złego». Ogarnięty jednak miłością rówieśniczki (Romy) powoli wydobywa się z kokonu nihilizmu i sceptycyzmu. W miłości i poprzez miłość, w uśmiechu do drugiego człowieka zaczyna odnajdywać siebie, zaczyna rozumieć, że pełnia obecności człowieka to obecność wśród ludzi, w rodzinie, we wspólnocie, to obecność w Bogu.

Szczególne zadanie spełniają w dramacie Starcy, którzy w niezwykle oszczędnych słowach prowadzą jakby narrację, komentarz, a będąc wysłannikami (aniołami?), przypominają...


Jan STĘPIEŃ, prezes TMZM
Wizjer Regionalny, Zapiski Mieleckie

więcej

M e n u

D r a m a t

O s o b y

  • ROMA
  • MATKA Romy
  • OJCIEC Romy
  • TOMASZ
  • WIKTORIA, siostra Tomasza
  • SYLWESTER, kolega Tomasza
  • GRZEGORZ, kolega Tomasza
  • DZIECI
  • STARZEC I
  • STARZEC II